لطفاً چند لحظه صبر نمایید ...

طرز تهیه خورشت فسنجان با گردو

خورشت فسنجان یکی خوشمزه‌ترین خورشت های ایرانی است که این غذای لذیذ طرفداران بسیاری دارد. خورشت فسنجان برای نخستین بار در استان گیلان تهیه گردید؛ از آن زمان تا کنون از این خورشت به عنوان غذای سنتی استان گیلان یاد می‌شود. امروزه این خورشت بی‌نظیر در تمامی استان های کشورمان تهیه می‌شود که دلیل آن، طعم فوق‌العاده این خورشت است.خورشت فسنجان یکی از اصیل‌ترین غذا های ایرانی است که از ارزش غذایی بالایی برخوردار می‌باشد. معمولا خورشت فسنجان به همراه آجیل مقوی یعنی گردو و رب انار تهیه می‌شود که این موضوع سبب طعم بی‌نظیر آن می‌شود. بهتر است بدانید خورشت فسنجانی که در شمال کشور تهیه می‌گردد از طعم بسیار ترشی برخوردار می‌باشد. اما در سایر نقاط کشور خورشت فسنجان را با طعم ملس تهیه می‌نمایند.
به طور کلی طعم ترش یا ملس خورشت فسنجان کاملا امری سلیقه‌ای است و بستگی به ذائقه مصرف کننده دارد. اما نکته‌ مهمی که باید بدانید این است که خورشت فسنجان از خواص بالایی برخوردار می‌باشد. به عبارتی دیگر در ترکیبات خورشت فسنجان، ویتامین های گوناگونی یافت می‌شود که برای سلامتی انسان بسیار مفید هستند. از جمله آن ها می‌توان به ویتامین های A، E، K، C و ویتامین های گروه B اشاره نمود.
علاوه بر ویتامین های ذکر شده در ترکیبات خورشت فسنجان مواد معدنی مختلفی وجود دارد. به همین جهت برخی از این مواد معدنی شامل مواردی همچون کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، روی، سدیم، پتاسیم و… می‌باشند. به طور کلی خورشت فسنجان یکی از کامل‌ترین وعده های غذایی است که مصرف آن بسیار مفید خواهد بود. به همین منظور در این مطلب می‌خواهیم به آموزش تهیه خورشت فسنجان با گردو بپردازیم.


آموزش تهیه خورشت فسنجان با گردو


برای تهیه خورشت فسنجان ابتدا باید مواد اولیه مورد نیاز آن را آماده نمود؛ تا به این ترتیب تهیه خورشت فسنجان با کیفیت بالایی صورت گیرد.


مواد اولیه مورد نیاز


 مرغ به میزان ۴ تکه
گردو ۴۰۰ گرم(برای خرید گردو اعلاء به فروشگاه اینترنتی رئوف مراجعه کنید)
 پیاز ۱ عدد
 شکر ۳ قاشق غذاخوری
 رب انار ۵ قاشق غذاخوری
 روغن ۲ قاشق غذا خوری (جهت سرخ کردن)
 نمک، زردچوبه، فلفل به مقدار لازم
 زعفران دم‌کرده به مقدار لازم (این مورد دل‌خواه است)


طرز تهیه خورشت فسنجان با گردو


مرحله اول


در ابتدا باید پیاز را به خوبی شستشو داده و آن را به اندازه های کوچک خرد نمایید. پس از خرد شدن پیاز ها، آن ها را به همراه روغن درون یک ظرف مناسب بریزید. ظرف را بر روی شعله اجاق گاز قرار داده و ۱ قاشق چای‌خوری زردچوبه را به آن اضافه نمایید. پس از آن باید مواد را به خوبی هم زده و آن را بر روی شعله گاز تفت دهید. بعد از چند دقیقه تفت دادن پیاز ها، نوبت به اضافه نمودن گردو می ‌رسد.
خورشت فسنجان با گردو در ظرف چینی
نکته قابل توجه این است که باید گردو ها را از قبل آسیاب نموده یا چرخ نمایید؛ تا اضافه کردن آن به پیاز داغ به بهترین شکل ممکن صورت گیرد. بعد از اضافه نمودن گردو به پیاز داغ باید آن را به مدت سه الی چهار دقیقه تفت دهید. در نهایت باید رب انار را به پیاز اضافه نموده و آن را برای چند دقیقه به خوبی تفت دهید؛ تا مواد خورشت فسنجان به خوبی آماده شوند.
در این مرحله از آموزش تهیه خورشت فسنجان با گردو نوبت به آماده کردن تکه های مرغ می‌ رسد. به همین منظورت باید زعفران دم‌کرده به همراه نمک و فلفل بر روی تکه های مرغ مالیده شوند. حالا باید مرغ ها را به صورت جداگانه کمی تفت دهید تا هر دو طرف آن به خوبی سرخ شود. همچنین می‌توانید مرغ ها را به مدت نیم ساعت به صورت جداگانه به همراه یک عدد پیاز بپزید.


مرحله دوم


در نهایت پس از آماده شدن مرغ ها باید آن ها را به مواد قبلی (پیاز داغ و گردو) اضافه نمایید؛ برای این کار بهتر است از یک ظرف بزرگ مانند قابلمه استفاده کنید. پس از اضافه نمودن مواد به یکدیگر حالا باید شش لیوان آب را به آن اضافه نمایید. سپس شعله زیر قابلمه را زیاد نموده تا آب به جوش آید. پس از به جوش آمدن آب، شعله گاز را بسیار کم نموده و درب قابلمه را بر روی آن قرار دهید.
در نهایت باید اجازه دهید تا خورشت فسنجان به مدت ۳ الی ۴ ساعت به خوبی بپزد. پس از آماده شدن خورشت فسنجان، آن را به درون ظروف مناسب انتقال داده و میل نمایید.



نکات مهم در خصوص تهیه خورشت فسنجان


در خصوص تهیه خورشت فسنجان با گردو نکات زیادی وجود که دارد؛ همچنین استفاده از این نکات می‌تواند کیفیت تهیه خورشت فسنجان را به طرز چشمگیری افزایش دهد. به همین منظور برخی از نکات مهم در خصوص تهیه خورشت فسنجان عبارتند از :


 هنگام اضافه نمودن آب، حتما آن را به صورت کم کم اضافه نمایید تا مواد به خوبی جا بیفتند.
 برای تهیه خورشت فسنجان با گردو نیازی به اضافه نمودن روغن به صورت جداگانه نخواهد بود.
 میزان استفاده از رب انار و شکر به صورت کاملا سلیقه‌ای می‌باشد و می‌توان آن را کم یا زیاد نمود.
 در صورتی که مرغ شما کاملا پخته شد ولی آب خورشت همچنان رقیق است، باید مرغ را از آب بیرون آورید؛ همچنین اجازه دهید تا آب خورشت به خوبی جا بیفتد.
 برای تهیه خورشت فسنجان با گردو، به جای استفاده از مرغ می‌توان از گوشت قلقلی بهره‌گیری نمود.
 برای تهیه خورشت فسنجان با گردو به سبک شمالی باید از رب انار بسیار ترش استفاده نمایید. همچنین باید شکر را به کلی از مواد این خورشت حذف نمایید.
 جهت بهتر شدن طعم خورشت فسنجان می‌توانید ۱ قاشق غذاخوری دارچین را به مرغ های در حال تفت اضافه نمایید. همچنین در صورت تمایل می‌توان ۱ عدد برگ بو را به مرغ ها اضافه نمود.
 جهت خوش‌رنگ شدن خورشت فسنجان می‌توان یک قاشق رب گوجه فرنگی را در انتها به خورشت اضافه کرد.


با توضیحات ارائه شده در این مطلب شما عزیزان می‌توانید به سادگی خوشمزه‌ترین خورشت فسنجان را تهیه نمایید. امیدواریم از این مطلب لذت برده باشید.



پیشنهاد میکنیم از مقاله آشنایی با خشکبار مفید برای بیماران دیابتی دیدن کنید.



 

خرید آجیل

 





 

خرید خشکبار



تعداد نظرات : 0